Konverents tõi kokku lasteaednikud Tallinnas ja Tartus.
Oktoobris ja novembris toimus Lasteaednike Liidu eestvedamisel Tarkus Tuleb Tasapisi IX konverents „Koos loome lapsepõlve“, mis tõi kokku lasteaednike kogukonna nii Tallinnas kui Tartus. Päeva eesmärk oli arutleda selle üle, kuidas ühiselt toetada lapsepõlve väärtustamist ja alushariduse kvaliteeti muutuvas maailmas.
Konverentsi pealkiri „Koos loome lapsepõlve“ rõhutab mõtet, et lapsepõlv ei ole pelgalt iga lapse ja
perekonna teekond, vaid ühise panuse tulemus – lapse, õpetaja, pere ja kogukonna koostöö. Lapse arengut
ja heaolu ei kujunda ükski osapool üksi, vaid just koos tegutsedes, üksteist mõistes ja toetades. Sellest
mõttest kantuna oli ka konverentsi sisu üles ehitatud koostöö ja väärtuste teemadele.
Tallinna päeva avas Mari-Liis Nummert Tartu Ülikooli eetikakeskusest ettekandega „Mis kasu saab
õpetaja eetikakoodeksist?“. Tema mõtisklus tõi esile, kuidas eetikakoodeks aitab õpetajal mõista ja
sõnastada oma professionaalseid väärtusi, toetab eetiliste dilemmade lahendamist ning annab
kindlustunnet keerulistes olukordades. Lasteaiaõpetaja töö on tugevalt väärtuspõhine, sest iga päev
tehakse otsuseid, mis mõjutavad lapse arengut ja heaolu – seetõttu on eetikakoodeks oluline tugipunkt
kogu pedagoogilisele tegevusele.
Pärastlõunasel sessioonil tutvustas Iris Tagen, Rajaleidja Kagu-Eesti keskuse juht, teemat „Muutused, tugi ja
võimalused“. Tema ettekanne keskendus sellele, kuidas tugisüsteemid saavad paremini toetada laste
erivajadusi ning õpetajate ja spetsialistide koostööd. Rajaleidja roll on pakkuda lasteaedadele tuge,
nõustamist ja lahendusi, mis aitavad igal lapsel saada parimat võimalikku tuge ja tähelepanu.
Tartus tutvustasid Maila Rajamets ja Regina Eimre Haridus- ja Teadusministeeriumist alushariduse
valdkonna uuendusi ja tuleviku suundumusi. Nende ettekanne avas, kuidas alusharidusseadus ja õppekava
toetavad kvaliteetset alusharidust, millised on alushariduse alusväärtused ning kuidas on muutunud
õpetaja roll. Selline ülevaade aitab lasteaedadel paremini mõista hariduspoliitika suunda ja leida oma koht
selles süsteemis.
Kadri Karlis ja Anette Avvald Tartu eralasteaiast Terake jagasid kogemusi lapsest lähtuva lähenemise
rakendamisest. Nende sõnum oli, et tõeliselt lapsest lähtuv kasvatus eeldab lapse kuulamist, tema
vajaduste mõistmist ning keskkonna kujundamist nii, et laps saab ise avastada ja õppida. Selline
lähenemine toetab lapse enesekindlust, iseseisvust ja õppimisrõõmu.
Mõlemal konverentsipäeval esinesid Mari Kummer ja Kaie Mamontov erakoolist Väike-Päike teemal
„Autonoomne õpetaja kui innovatsiooni allikas“. Nad rõhutasid, et õpetaja iseseisvus ja usaldus oma
professionaalsuse vastu on eelduseks uuenduslike lahenduste sünnile. Kui õpetajale antakse ruumi
otsustada ja katsetada, sünnivad loovad lähenemised, mis rikastavad kogu lasteaiakultuuri.
Mõlema päeva lõpetas ELALi juhatuse liikme Kerli Noormänd-Sinimeri juhitud elav paneelarutelu, kus Tallinnas osalesid Ene Tigas, Kristi Kirbits, Mari Kummer ja Iris Tagen, Tartus aga Maila Rajamets, Regina Eimre, Mari Kummer ja Kadri Karlis.
Paneelis otsiti vastuseid küsimusele, kuidas hoida õpetaja motivatsiooni ja autonoomiat, tagades samal
ajal lapse heaolu ja meeskonnatöö toimimise.
Konverentsipäevad pakkusid rohkelt mõtteainet ja kinnitasid, et koostöös sünnib tugev ja hooliv lasteaed,
kus iga laps saab kasvada turvaliselt ja rõõmsalt.
